یکی از سوالاتی که پزشکان و مدیران درمانگاه ها با آن روبرو میشوند این است که چگونه با بیماران ارتباط موثری بگیریم.
اصول ارتباط با بیمار در مراکز درمانی چیست؟ سطح ارتباط چگونه باید باشد؟ کانالهای ارتباط با بیمار چیست؟ در چه مرحله ای از درمان باید ارتباط بیشتر باشد؟
برخلاف باور عموم، منظور از ارتباط موثر چیزی فراتر از تبادل اطلاعات است. ارتباط موثر یا (Effective Communication) به معنای فهم احساسات و هدفی است که در پشت هر اطلاعات میباشد.
به عبارت دیگر برای آن که به طور دقیق بدانید مهارت ارتباط موثر چیست، لازم است بدانید مهارت گوش دادن موثر چیست و آن را یاد بگیرید تا بتوانید تمامی زوایا و معانی موضوعات بیان شده را متوجه شوید. مخاطبتان باید این اطمینان را به دست آورد که شما به خوبی به او توجه دارید و به سخنانش گوش میدهید. البته مهارت ارتباط موثر شامل چهار مهارت اصلی دیگر میشود:
گوش دادن موثر
ارتباط غیرکلامی
مدیریت استرس در لحظه
قاطعیت به شیوه محترمانه
ما در گروه آموزشی پژوهشی تکتو با تجربه برگزاری دورههای متعدد ارتباط با مشتری و مطالعه در مورد شیوه های اصولی ارتباط با بیماران و همچنین ارتباط با همراهان بیمار، دوره آموزشی ارتباط با بیمار را طراحی نموده ایم. و امید داریم این کلاس آموزشی برای بهبود هرچه بهتر مدیریت ارتباط با بیمار و مدیریت کلینیک و مطب مفید باشد.